از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ سازمان بهشت زهرا(س) با بحرانی غیرقابل تصور و بی‌سابقه در طول ۵۰ سال اخیر روبه‌رو شد که از همان ساعات و روزهای اولیه تمهیداتی برای مهار آن آغاز شد.

سعید خال

سعید خال /  مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) : از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ سازمان بهشت زهرا(س) با بحرانی غیرقابل تصور و بی‌سابقه در طول ۵۰ سال اخیر روبه‌رو شد که از همان ساعات و روزهای اولیه تمهیداتی برای مهار آن آغاز شد.این بحران چند ویژگی مهم و اساسی داشت؛ اول اینکه این سازمان در طول حیاتش با چنین بحرانی مواجه نبوده است؛ زیرا برخی روزها تعداد قربانیان کرونا به ۱۸۰ متوفی در آبان ۱۳۹۹ علاوه بر حدود ۲۰۰ متوفی عادی شهر تهران رسید.دوم اینکه بیشتر بحران‌ها از یک تا حداکثر ۷ روز در حوزه مدیریت تدفین اجساد طول کشیده اما بحران همه‌گیری کووید ۱۹ بیش از یک‌سال است که جریان دارد و امیدواریم به‌زودی پایان پذیرد.

در واقع، این بحران ابعادی بین‌المللی داشت که حتماً تصاویر آن را در زمینه مدیریت دفن اجساد قربانیان کرونا از نحوه حمل تا قبور جمعی را دیده‌اید. تدفین اجساد در سازمان بهشت زهرا(س) حتی در روزهای پیک بدون وقفه و با رعایت موازین شرعی و آبرومندانه همانند روزهای عادی انجام شد. این کار میسر نبود مگر با تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر تک تک کارکنان سازمان بهشت زهرا(س)، از رانندگان حمل اجساد و تطهیرکنندگان گرفته تا آماده‌کنندگان قبور و روحانیون مستقر در سالن «عروجیان» و کارمندان دفتری و... و. که خطرات را به جان خریدند و فشار کاری نامتعارف را تحمل کردند.

حضور شخصی به نام «مباشر» در کنار مراجعان داغدار یکی از صدها خدماتی است که با هدف جلب رضایت شهروندان برای نخستین بار در کشور برای تکریم ارباب رجوع اجرا شد و در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرد و در طول این بحران هم با جدیت بیشتر ادامه یافت. مشاوره، راهنمایی و همراهی برای تسهیل در انجام امور اداری و اجرایی مرتبط با متوفی، ایجاد آرامش خاطر و کاهش دغدغه خانواده‌های داغدیده، همراهی خاص با خانواده‌های کم‌بضاعت از اهداف این طرح است که در این ایام ضرورت آن بیشتر احساس می‌شد.
سازمان بهشت زهرا(س) از ابتدای تأسیس تاکنون وظیفه ذاتی خود می‌داند که در هر شرایطی خدماتی شایسته به شهروندان ارائه کند. عملکرد سازمان بهشت زهرا(س) در دوران کرونا و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد ارائه خدمت در طول این بحران نیز با تلاش همه کارکنان در شرایط خطر ناشی از انتقال بیماری کرونا در سطح مطلوب و باکیفیت بوده و دست‌کمی از زحمات و فداکاری مدافعان سلامت نداشته و به همان اندازه ارزشمند و شایسته تقدیر است.

کد خبر 610932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha